Živo Kraigher (1920–2011) sta zaznamovala predvsem sodobni ples in aktivna udeležba v NOB. Plesati je začela pri petnajstih letih v Šoli za moderni umetniški ples Mete Vidmar v Ljubljani. Leta 1940 je na produkciji šole v ljubljanski Operi opozorila na širjenje nacizma v avtorski plesni študiji z naslovom Pajek, 1943–1953 je ustvarjala plesni solo Upor, ki velja za enega vrhuncev modernega plesa na Slovenskem. 1956 je začela samostojno pedagoško pot v Pionirski knjižnici. Izpopolnjevala se je v Parizu, Berlinu in Dresdnu. Danes ji priznavamo mesto ene od utemeljiteljic slovenskega sodobnega plesa. Po letu 2002 se je posvetila urejanju in interpretaciji zapiskov, dokumentov in plesnih materialov, ki jih je vse življenje skrbno zbirala. Nastala je pripoved o njenem izraznem plesu, nastopih in učenkah. Njeno zapuščino, ki šteje prek 900 strani (57 AP) ter prek 2000 dokumentov in fotografij, smo pripravili za knjižno objavo, ki prinaša številne doslej neznane informacije in podatke o zgodovini sodobnega plesa na Slovenskem.
Prispevek Tine Šrot za Kulturo po Odmevih (TV Slovenija)
http://4d.rtvslo.si/arhiv/kultura/174471819
Predgovor 3
Beseda urednika 5
Namesto uvoda: Kratka zgodovinska umestitev plesne moderne, Mary Wigman in Mete Vidmar 9
I. poglavje: Šola Mete Vidmar in Pionirska knjižnica 15
Moje prvo leto šolanja v plesni šoli Mete Vidmar 15
Produkcija 4. marca 1938 16
Zadnja predvojna produkcija plesne šole Mete Vidmar 18
Poletje 1942 19
Povojno obdobje 21
Prva predstavitev plesa Upor 22
Prizadevanja za poklicno plesno šolo moderne smeri 24
Zadnja javna produkcija plesne šole Mete Vidmar 26
Vmesno obdobje do zaposlitve v Pionirski knjižnici 27
Pionirska knjižnica: Center za estetsko vzgojo mladine 29
Tečaji ritmike v sklopu Pionirske knjižnice in Marta Paulin 31
Zlata dvorana: moji pedagoški začetki 31
Srečanje z Balbino Battelino Baranovič ob Tednu otroka 1956 32
Prve predstave Mladinskega gledališča 35
Janez Bitenc: Na cvetni poljani – Kantata za otroški zbor 37
II. poglavje: V Švici in Parizu, zima 1957/58 39
»Bobnajo, bobnajo kolesa« 39
Ogledi šol sistema Dalcroze v Švici in Parizu 44
Drugi ogledi šol sodobnega plesa v Švici 46
Prvo srečanje s Karin Waehner 46
Obiski drugih plesnih šol, ki so mi jih predlagali na Pedagoškem inštitutu v Parizu 47
Vrnitev v Ljubljano 50
Prva javna produkcija Oddelka za izrazni ples, junij 1958 51
Prvi nastop na televiziji, oktober 1958 54
III. poglavje: Karin Waehner in Juan Carlos Bellini, 1958–1961 55
Francoska štipendija 55
Vrnitev v Pariz 56
Plesna šola Karin Waehner v šolskem letu 1958/59 60
Rondo 66
Elaborat o razliki med evropsko in ameriško smerjo plesne moderne 71
Prizadevanja za prihod J. C. Bellinija v Jugoslavijo 75
Srečanje z Milano Broš – Putar in nadaljnje dopisovanje z Bellinijem 78
Večer sodobne plesne umetnosti, december 1960 82
Karin Waehner in Pariz 1961 91
IV. poglavje: Ob srečanjih z Mary Wigman in Martho Graham 95
Srečanje z Mary Wigman in njena plesna šola v Berlinu leta 1961 95
Ponovno srečanje z Mary Wigman, Berlin 1968 98
Lojzka Žerdin 101
Palucca Schule 102
Srečanje z Martho Graham 104
V. poglavje: Oddelek za izrazni ples na ZGBI 107
Novi poizkusi organiziranja šole za sodobni ples v Ljubljani 107
Prvi elaborat o bodočem šolanju sodobnih plesnih umetnikov in pedagogov 109
Ustanovitev Zavoda za glasbeno in baletno izobraževanje 112
Upor Društva baletnih umetnikov Slovenije 113
Učni program Oddelka za izrazni ples 116
Poročilo o delu Oddelka za izrazni ples v šolskem letu 1964/65 121
Skupina »dame« 122
Ustanovitev in prva generacija pedagoške skupine 122
Druga generacija pedagoške skupine 126
Vilma Rupnik 128
VI. poglavje: Ljubljanski festival: II., III. in IV. baletni bienale 130
Ljubljanski festival in I. nagradna revija jugoslovanskega baleta 130
Zapleti ob pripravah na II. baletni bienale 132
Predstave II. baletnega bienala, 1962 135
Poezija in ples: nastop Oddelka za izrazni ples na II. baletnem bienalu 136
Napovedi in kritike za predstavo Večer sodobne plesne umetnosti v slovenskem tisku 144
Odzivi v jugoslovanskem tisku 146
Predstave III. baletnega bienala, 1964 147
Glasba, doživetje, gib: skupna predstava Oddelka za izrazni ples ZGBI in Komornega ansambla
svobodnega plesa iz Zagreba na III. baletnem bienalu 149
Program IV. baletnega bienala, 1966 156
Komorne skupine v okviru IV. baletnega bienala 158
Predstava ZGBI Glasba-doživetje-gib na IV. baletnem bienalu 159
Napovedi in kritike predstave Glasba-doživetje-gib na IV. baletnem bienalu 164
VII. poglavje: Mestno gledališče ljubljansko, 1962–1965 168
Janez Vrhunc: Vrtiljak igračk, sezona 1962/63 168
Gostovanje na Festivalu otroka v Šibeniku, 1963 174
Jože Javoršek: Kriminalna zgodba, sezona 1963/64 176
William Shakespeare: Dvanajsta noč, sezona 1963/64 181
Janez Vrhunc: Sonček, sonček zlati, sezona 1964/65 183
Gostovanje na V. jugoslovanskem festivalu otroka, Šibenik 1965 187
»Doživetje giba« – uvodni referat Ane Maletić na posvetovanju na V. festivalu otroka v Šibeniku leta 1965 191
Zgodba o dedku Mrazu, sezona 1965/66 192
VIII. poglavje: Sodelovanje z RTV Ljubljana v obdobju 1964–1971 194
Ela Peroci: Očala tete Bajavaje, 1964 in 1969 194
Benjamin Britten: Vodič po orkestru za mlade, 1967 195
Druga sodelovanja s televizijo v letih 1967–1968 200
Strah v otroških očeh – Dan otroka 1971 201
IX. poglavje: Veliki oder poletnega gledališča Križank, 1969–1972 206
Teden mladine 1969 206
Mladinski teden 1970 210
Zvonimir Ciglič: Concertino za harfo in godala 212
Mladinski teden 1971 217
Ivo Andrić: Aska in volk – Hala Tivoli, decembra 1971 221
Plesni večer, Križanke, 20. junija 1972 – »diplomski večer« Jasne Knez 228
X. poglavje: Studio za svobodni ples 234
Plešem, torej sem! 234
Nova postavitev plesa Upor z Jasno Knez 234
Dogodek v galeriji 236
Ustanovitev Studia za svobodni ples 236
Pink Floyd: Atom Srce Mati 242
Predstave v prvi polovici leta 1974 245
Benjamin Britten: Vodič po orkestru (tretjič) 248
Referat na javni razpravi o programu kulturnih dejavnosti Ljubljane za leto 1975 249
Razhajanje v odnosu do Studia 250
Jubilejna predstava ob dvajseti obletnici oddelka za izrazni ples 252
Slovo od Studia 255
Prvi samostojni nastopi Studia za svobodni ples 256
Studio za svobodni ples in Damir Zlatar Frey 259
Jubilejni koncert ob deseti obletnici delovanja Studia za svobodni ples 261
XI. poglavje: Skupina za izrazni ples ZGBI, 1976–1982 264
Darijan Božič: Requiem spominu umorjenega vojaka – mojega očeta 264
Naša beseda 78 273
Mednarodni plesni tečaj v Rovinju 275
Karin Waehner v Ljubljani 277
Requiem v Beogradu 279
XI. svetovni festival mladine in študentov v Havani, 1978 281
Festival Revolucija in glasba v Krškem in Brežicah, 1979 283
Narodna pesem – Sonja Rostan 284
Claude Debussy: Arabeska I – Alja Ovsenik in Majda Černič 285
Jazz ples – Jana Burger 286
Ljubljanski dnevi plesa 1978/79 in njihove organizacijske težave 287
Moje doživljanje predstav Ljubljanskih dnevov plesa 1978/79 291
TV snemanje naših plesov na Ljubljanskih dnevih plesa 1978/79 296
Janez Matičič: 12 etud za klavir – Etude II, XI, VIII 298
Seminar okrogle linije 300
Plesna kompozicija Skozi čas 302
Plesni dnevi 82 305
Dogovori o sodelovanju na Jubilejnem koncertu ob desetletnici Studia za svobodni ples 310
XII. poglavje: Hommage Meti Vidmar 311
Nastajanje programa 311
Končni program predstave 314
Celotna koreografija Etud za klavir II, XI in VIII Janeza Matičiča 315
Obnova plesov iz šole Mete Vidmar 319
Frédéric Chopin: Balada št. 1 v g-molu 323
Kritike in TV snemanje 325
Avtorski recital Saše Staparski – zaključek moje aktivne plesne poti 328
XIII. poglavje: Še o samostojnih poteh učenk Oddelka za izrazni ples 330
Jasna Knez – ptica selivka 330
Gordana Prevoršek Schmidt – Goga 337
Saša Staparski 338
Vilma Rupnik in javni nastopi Oddelka za izrazni ples pod njenim vodstvom 340
Diplomska naloga Urše Rupnik 344
Neja Kos in Javni sklad RS za kulturne dejavnosti (JSKD) 344
Živini plesni dnevi – Živa: festival plesne ustvarjalnosti mladih, 2004–2010 346
Spremna beseda: Rok Vevar, Gibanje neuvrščenih 353
Imensko kazalo 363
Kazalo opisov in omemb plesnih del Mete Vidmar, Žive Kraigher in njunih učenk (po letih prve izvedbe) 372
Kazalo 375
Živa Kraigher
KO SE ZGODI PLES
Zapisi, dokumenti
spomini
Posthumno uredil: Tomaž Kraigher
Zbirka Posebne izdaje, knjiga št. 18
Urednica zbirke: Amelia Kraigher
Uredniški odbor:
Neja Kos, Amelia Kraigher, Breda Kroflič, Nina Meško,
Gordana Schmidt, Rok Vevar
Odgovorni urednici:
Amelia Kraigher (Maska)
Nina Meško (JSKD)
Likovni urednik: Dušan Muc
Izdajatelja:
MASKA, zavod za založniško, kulturno in producentsko
dejavnost, Metelkova 6, SI-1000 Ljubljana
Javni sklad RS za kulturne dejavnosti (JSKD), Štefanova 5, SI-1000 Ljubljana
© Tomaž Kraigher
Spremna beseda: Rok
Vevar
Jezikovni pregled: Dragica Vesković
Redakcija: Gašper
Malej
Imensko kazalo: Tomaž
Kraigher
Računalniški prelom: Maja
Javor
Skeniranje slikovnega
gradiva: Petra Turk
Fotografija na
naslovnici: Herman Pivk, Drevo
življenja, 1988
Za založnika:
Janez Janša (Maska)
Igor Teršar (JSKD)
Tisk: Matformat
Naklada: 400 izvodov
Cena: 25 €
Ljubljana, 2016
Izid knjige je finančno podprla Javna agencija za knjigo Republike Slovenije.
Če ni omenjeno drugače, so v knjigi uporabljene fotografije in drugo slikovno gradivo iz zapuščine Žive Kraigher.
Po 7. točki 25. člena ZDDV je davek na knjigo obračunan po stopnji 9,5 %.