logo

Založba → Mediakcije

Oliver Razac, Ekran in živalski vrt

Francoski filozof in zgodovinar mlajše generacije v subtilno napisani razpravi analizira resničnostne šove skozi obravnavo zgodovinskih primerov razkazovanja zasebnosti in vsakdanjega življenja neevropejskih ljudstev na velikih svetovnih razstavah na prelomu 20. stoletja in razkazovanja zasebnosti živali v zooloških vrtovih. Pri tem obelodanja nenavadno podobnost med nekdanjimi človeškimi živalskimi vrtovi in današnjimi televizijskimi šovi. Udomačenega divjaka se ne razstavlja več, razstavlja se vsakdanje življenje »pristnih ljudi«. Kot se je nekoč proizvajalo pomirljivo podobo eksotičnega človeka, tako se sedaj udomačuje naša življenja. 

»V tem spektaklu tistega, ki je na ogled, umestijo v scenografijo, ki posnema njegovo naravno okolje. Zdresirajo ga po režijskih napotkih in predstavijo tako, da ustreza pričakovanjem občinstva. Toda tako v živalskem vrtu kot na ekranu je nekaj, česar resničnostni šov ne more pokazati: to je divja kretnja neukročene živali, svobodnega domorodca ali nestalne individualnosti tistega, ki nam ga ne uspe definirati.« 

Iz knjige:

»..v pristni, s palmami in različnimi rastlinami okrašeni somalski vasi, ki jo je sestavljala nekoliko po gledališko narejena scenografija, le da je bila izmavca in rešetk in je bila dolga več kot sedemsto metrov. [Tako] gledalci niso prisostvovali pravi predstavi, temveč so dobili zelo živ vtis o vsakdanjem življenju teh eksotičnih plemen.«

»Dahomejci, atletski lepotci, sicer živahni, a večinoma zaspani in preostali čas zdolgočaseni, so nam pokazali, da so talentirani le za to, da zelo počasi vzamejo novce za dva franka in da se s prestrašenimi kriki poskrijejo, kadar se pojavi kakšen fotograf ... ki ne pozna magičnih besed.«

»Morali smo dolbsti velikanska debla dreves, trša kot kamen, da smo gradili piroge, ženske pa so morale medtem ob določenih urah plesati pilu-pilu. Sprva so celo zahtevali, naj slečejo opravo in razkrijejo prsi. Preostali čas smo semorali kljubmrazu kopati in plavati v zajezeni vodi in kričati kot zveri.«

»Vzemimo kavarniškega natakarja. Premika se živahno in poudarjeno, nekoliko prenatančno, nekoliko prehitro, h gostompristopa nekoliko prenapeto, k njim se nagiba nekoliko preveč vneto, njegov glas, njegove oči izražajo preveliko skrb za gostovo naročilo. [...] Vse njegovo vedenje se zdi igra. [...] Toda kaj je njegova igra? [...] Njegova igra je biti natakar. Igra položaj, ki ga uresničuje."

"Popoln spektakelski tip sestavljajo neka vrsta, nekaj nagnjenj in različne oblike vedenja. .  Tako dobimo v oddaji Big Brother: »Steevy, 21 let, točaj, stanuje v Le Mans(Sarthe),« v dnevniku ob osmih zvečer pa: »Gospod X, poljedelec, žrtev poplav v dolini reke Somme.« Primerek označuje tudi njegova spektakelska funkcija, ki definira njegovo vlogo v oddaji. Je zabavnež, zlovoljnež, sporazumen človek, upornik in tako dalje. Primerek definirajo tudi tipična nagnjenja, ki težijo k nekemu vedenju ali zahtevajo neko držo: biti pogumen, občutljiv, ošaben .."

"Bistvo zoološkega spektakla je prepričati, da je v trenutku, ko je bistveno predvideno, vse mogoče. Temelji na »obvladovanju naključnega dogodka«... Da bi verjeli v nepričakovano, organizirajo presenečenja. Izmišljajo si peripetije, ki naj bi pri anonimnih igralcih vzbujale spontane odzive. Ustvarjajo presenetljive situacije, da bi primerke privadili na »neposrednost«."

»Plodnejša je druga hipoteza, namrec da plemena navdušencev nad realitiji ne zanimajo razmisleki, ki bi jih lahko ponudil strokovnjak za medijske študije, antropolog, filozof, sociolog, pravnik ali ekonomist, temveč le neposredne dramatične razsežnosti predstave.«
Igor Pribac: Resničnostne posasti (spremna beseda)

»Navsezadnje so udeleženci igre v podobnem položaju kot v vsakdanjem življenju. Znajdejo se v posebni situaciji, v kateri veljajo specifična pravila igre in skušajo, kakor tudi sicer počnejo v življenju, iz nje potegniti čimvec dobrega zase. [...] Kot da v resničnem življenju ne bi bili vseskozi virtualno nadzorovani!« 
Igor Pribac: Resničnostne pošasti (spremna beseda)


Povezave:

en.wikipedia.org/wiki/Big_Brother

www.razprave.com/tehnikalije/gsm_katerega_imate_in_kako_dolgo_vam_zdr%C5%BEi/-t339.0.html   


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

,,,,,,,,naslovnica,

,,,,,,,,naslovnica,

Kazalo

Uvod → PDF

Prvi del: Živalski vrt
Etnografske razstave
Uprizarjanje eksotičnega
Podobe divjega
Odzivi občinstva
Živalski vrt, generična oblika razstavljanja in udomačevanja
Biomoč in spektakel
Živalski vrt ni cirkus ali sejem
»Videti in biti viden«
Teleresničnost in živalski vrt

Drugi del: Resničnostni šov in udomačevanje vedenja
Udomačevanje razstavljenega
Scenografije
Dresure
Uprizarjanje sebe
Udomačevanje gledalca
Mimetizmi
Tipologije
Predvidevanje, identifikacija in prebava

Tretji del: Vrnitev v stanje divjega
Etični proces
Etika kot skrb zase
Etični proces: vrnitev v stanje divjega
Etični kriterij razstavljanja

Spremni besedi
Kaja Jakopič: Resnica o teleresničnosti
Igor Pribac: Resničnostne pošasti

Kolofon

MEDIAKCIJE 04

Redna cena: 15 EUR

25 % popust za naročnike Maske: 11,25 EUR

Cena vključuje DDV. Poštnina ni vključena v ceno.

 

Opis publikacije 

232 strani, format 12 x 16 cm, čb reprodukcije, 2 spremni besedi (Kaja Jakopič (Resnica o teleresničnosti) in Igor Pribac (Resničnostne pošasti))

232 strani, format 12 x 16 cm, čb reprodukcije, 2 spremni besedi (Kaja Jakopič (Resnica o teleresničnosti) in Igor Pribac (Resničnostne pošasti))