logo

Produkcije → Scenska

Predavanje o Pupiliji na simpoziju Ples in Upor

Janez Janša: »Postopki rekonstruiranja predstave Pupilija, Papa Pupilo in Pupilčki"

Petek 18 januar ob 14.30

Mednarodna konferenca Ples in Upor, Centre Nacional de la Danse, Pariz, Francija

»Radikalni izrazi telesa, disidentske telesne drže, ideološke odredbe... Skozi 20. stoletje je bil ples pogosto prikazovan kot oblika protesta. Kako so se koreografi z svojami držami in svojo umetnostjo trudili upirati se? Čemu nasprotujejo?

Mnogi umetniki, ki so (bili) vpleteni v družbena in politična gibanja, so skozi svojo predanost delavskemu gibanju, obsojanju rasnih in medrazrednih delitev, feminističnim kampanjam, zanikanju seksualne diskriminacije, nasprotovanju totalitarnim režimom, itd., vztrajali na tem, da ima umetnost poslanstvo. Njihov aktivizem je šel z roko v roki z zgodovinskimi preobrati, ki so pretresali stoletje. Vse to se je kazalo v številnih delih sodobnega plesa, pri čemer je vsako delo prevzelo estetske vrednote in način angažmaja, značilne za svojo specifično obdobje in glede na željeni učinek. Zelo pogosto so na ta dela gledali skozi prizmo njihove posvečenosti cilju, zaradi česar je bil njihov status kot umetniških del vprašljiv. Kakorkoli, medtem, ko nekateri plesalci prikazujejo v svojih delih nasilje ali neenakost tako, da bi jih čim bolj priskutili javnosti, pa drugi, daleč od tega, da bi razmere poenostavljeno prikazovali, dregnejo v sami sisteme reprezentacije.

"Preko soočanja z diskurzi umetnikov ter teoretikov iz celega sveta bo simpozij preizpraševal kriterije esteskega vrednotenja aktivističnih koreografij. Navsezadnje, ali ni upor oblika ustvarjalnosti?" (Claire Rousier, Direktorica Oddelka za razvoj koreografske kulture na CND)

 

Na konferenci ples in upor poleg Janeza Janše sodelujejo med drugimi tudi Boyan Manchev, Mark Franko in Cecile Proust, ki smo jih imeli priložnost poslušati v Ljubljani na Maskinem seminarju sodobnih scenskih umetnosti (Mark Franko v sodelovanju z zavodom Emanat, Cecile Proust v sodelovanju z Mestom žensk). Poleg njih bodo predavali še: Catherine Soussloff, John Perpener, Blondell Cummings, Emilyn Caid, Veronique Fabbri, Jens Richard Giersdorf, Mattia Scarpula, Mylene Sauloy, Helene Marquie, Genevieve Vincent, Marina Nerdera, Okwui Okpokwasili, Martha Rosle.

 

 

Ples in upor

Ples in upor

Janez Janša o Pupiliji:

»S svojim nastankom leta 1969 je Pupilija vpeljala v slovenske uprizoritvene umetnosti interdisciplinarne prijeme in se odpovedala diktatu plesnih in telesnih tehnik. Njena političnost je bila v upiranju vsem oblikam avtoritet in ne v neposrednem izražanju političnega protesta. Pupilija se distancira, norčuje in subvertira avtoritete od zunanjih (država, narod, partija, cerkev, trg) do notranjih (gledališče in estetika). Njena rekonstrukcija iz 2006 raziskuje kako se zgodovinski dogodek vpisuje v današnji čas, ko sta upor in eksperiment otopela in izrinjena na margino družbenega in kulturnega dogajanja. Poudarek je tako na gledališki govorici kakor tudi na njeni kontekstualizaciji in rekontekstualizaciji. Predstava je opremljena s pogovori in posegi članov izvirne zasedbe ter reprodukcijami odmevov nanjo. Izpostavlja postopke, ki so jih uporabljali pri izvirni predstavi, pri čemer je osredotočena na njeno odprtost in neformaliziranost. Naslednja razsežnost, ki jo rekonstrukcija želi izpostaviti, je vpeljava sodobnega plesa, ki se je prebijal skozi eksperimentalne scenske oblike. Rekonstrukcija reaktualizira tudi vprašanje kolektivov, krogov oziroma "scene" v družbah neoliberalnega kapitalizma.«