logo

Simpozij → Seminar sodobnih scenskih umetnosti

Yugoslavia, How Ideology Moved Our Collective Body

[Srbija  / Francija / Nemčija, 2013]

"Ta raziskovalni filmski esej je zelo oseben pogled na zgodovino socialistične Jugoslavije, njen dramatični konec in nedavno transformacijo v nekaj demokratičnih držav. Izkušnja razkroja države in današnja »divja« kapitalistična ponovna vzpostavitev razrednega sistema v Srbiji so moji razlogi, da sem se vrnila v preteklost skozi podobe medijev in sledila poti, po kateri se je politični sistem spremenil, tako da se je samo-uprizarjal v javnem prostoru." (Marta Popivoda)

Film se spopada z vprašanjem, kako se je ideologija skozi množične prireditve samo-uprizarjala v javnem prostoru. Avtorica je zbrala in analizirala filmske in video posnetke iz časa Jugoslavije (1945 – 2000), pri čemer se je osredotočila na državne prireditve (mladinske delovne brigade, prvomajske parade, praznovanja dneva mladosti itn.) in protivladne demonstracije (študentske demonstracije leta 1969, študentske in civilne demonstracije v devetdesetih letih, demokratična revolucija 5. oktobra leta 2000 itn.). Z vračanjem  v preteklost skozi podobe film sledi temu, kako se je komunistična ideologija zaradi spreminjajočih se odnosov med ljudmi, ideologijo in državo postopno izčrpala.  Konča se pred vrati sodobne srbske demokracije in neoliberalističnega kapitalizma in zahteva od gledalca, da premisli, zakaj so državljani tako zlahka zavrgli ideje socialističnega kolektivizma, bratstva in enotnosti, delavskih pravic, brezplačnega izobraževanja in jih najprej nadomestili z nacionalizmom in vojno,  nato pa z obljubo svobode in demokracije, ki sta se sprevrgli v individualizem in »divji« kapitalizem.
Film dramaturško združuje teoretične koncepte socialne koreografije in socialne drame, prenesene v filmski jezik. S to režijsko potezo Popivoda raziskuje genezo tez od Richarda Sennetta – ko ideologija postane verovanje, pridobi moč za aktivacijo ljudi in njihovega družbenega vedenja –, do Renate Salecl – v nekem trenutku so imeli ljudje v Jugoslaviji samo vero v vero: niso več verjeli v komunistično ideologijo, verjeli pa so, da drugi verjamejo vanjo.

Film je bil premierno prikazan na 63. Berlinalu v sekciji Forum Expanded.

Režija: Marta Popivoda
Scenarij: Ana Vujanović, Marta Popivoda
Montaža: Nataša Damjanović
 
Izvršna produkcija: Dragana Jovović
Oblikovalec zvoka: Jakov Munižaba
Koloristka: Maja Radošević
Producentki: Marta Popivoda, Alice Chauchat
Koproducentka: Ann Carolin Renninger

Produkcija:
TkH [Walking Theory], Beograd
Les Laboratoires d’Aubervilliers, Pariz
Universität der Künste Berlin, Berlin
joon film, Berlin

S podporo:
Programski arhiv Televizije Beograd
Périphérie – Centre de création cinématographique
Dart film

O avtorici

Marta Popivoda, rojena 1982 v Beogradu, je filmska in video umetnica in kulturna delavka, ki živi v Berlinu in Beogradu.  Diplomirala je iz filmske in televizijske režije na Fakulteti za dramske umetnosti v Beogradu. Trenutno je na podiplomskem študiju eksperimentalnega filma na Art and Media Department na berlinski univerzi pri profesorju Heinzu Emigholzu. Je štipendistka DAAD – Deutscher Akademischer Austausch Dienst. Je članica uredniškega kolektiva TkH (Teorija koja hoda), s katerim je   sprožila in sodelovala v številni lokalnih in mednarodnih umetniških in kulturnih projektih (kot je npr. illegal_cinem). Njeno delo je bilo predstavljeno na mednarodnih filmskih festivalih, razstavah fotografij, instalacij in videov.

Film je del dveletnega raziskovalnega projekta Performance and the Public, ki ga je opravila skupaj z Bojano Cvejić in Ano Vujanović.

Dogodki
— 04-03-2014 : Yugoslavia, How Ideology Moved Our Collective Body
Slovenska Kinoteka
Maska & Sovenska Kinoteka